Spotkanie z WooMattic kilka tygodniu po przejęciu WooThemes przez Automattic

WooMattic WordPress TV
Niedawno na kanale wordpress.tv pojawiło się nagranie ze spotkania przedstawicieli WooMattic.

WooMattic to potoczne określenie firmy Automattic w kontekście ich ostatniego nabytku: przejęcia firmy WooThemes, producenta wtyczki WooCommerce, która umożliwia stawianie sklepów na WordPressie. Przedstawiciele obu firm opowiadali o procesie przejęcia i planach na przyszłość.

Oto streszczenie spotkania, po polsku.

Uczestnicy spotkania

Goście

Catherine Stewart z Automatiic
Catherine Stewart z Automatiic

Catherine Stewart – przedstawicielka Automattic obecna w studio, w firmie Automattic pełni funkcję Vice President of Business Development.

Matty Cohen z WooThemes, teraz Automattic
Matty Cohen z WooThemes, teraz Automattic

Matty Cohen – przedstawiciel WooThemes (obecnie już Automattic), jego oficjalne stanowisko to WooThemes Product Team Lead. Łączył się z Afryki Południowej.

Moderatorzy

Brent Shepherd - gospodarz spotkania
Brent Shepherd – gospodarz spotkania

Brent Shepherd – gospodarz spotkania, organizator lokalnych spotkań WooCommerce w San Francisco.

Beka Rice - moderator spotkania
Beka Rice – moderator spotkania

Beka Rice – drugi moderator spotkania, łączyła się z Filadelfii, na codzień pracuje jako Author-Content Manager w SkyVerge.

Wszystkie zdjęcia to fragmenty screenshotów z nagrania video, źródło: http://wordpress.tv/2015/10/17/catherine-stewart-and-matt-cohen-woomattic-the-inside-story/

Przejęcie WooThemes przez Automattic

Nagrane spotkanie odbyło się w czerwcu, 6 tygodniu po wielkim wydarzeniu, kiedy to firmia Automattic – właściciel wordpress.com i największy kontrybutor w rozwój WordPressa – przejęła firmę WooThemes – producenta WooCommerce, najpopularniejszej wtyczki do stawiania sklepów na WordPressie.

Na początku Brent zapytał przedstawicielkę Automattic, kiedy po raz pierwszy usłyszała o idei przejęcia WooComerce’a.

Oto co odpowiedziała Catherine:

Wszystko zaczęło się, kiedy rozpoczęłam pracę w Automattic, co miało miejsce niespełna rok temu. Dołączyłam do firmy tydzień przed Grand Meetup . Co roku cała firma zbiera się razem i wówczas spotkanie miało miejsce w Park City [Stan Utah, USA].

Ja i Matt [Matt Mullenweg, CEO firmy Automattic] poszliśmy na spacer, aby porozmawiać o priorytetach i o tym, co zamierzamy razem osiągnąć. I Woo było jedną z pierwszym rzeczy, o których wspomniał. A zatem temat gościł w głowie Matta już wcześniej. Tak więc miało to miejsce we wrześniu. I to właśnie wtedy wszystko się zaczęło.”

Co podkusiło WooThemse, żeby wejść pod skrzydła Automattic’a

Kolejne pytanie zadała Beka. Skierowała je do Matta z WooCommerce. Ją ciekawiło, co takiego było w Automatticu, że wydawał się być dobrym dopasowaniem dla WooThemes i co zachęciło WooCommerce do przyłączenia się do nich.

„Nie ma drugiej takie firmy jak Automattic.”

– zaczął entuzjastycznie Matty z WooThemes.

„Pasujemy do siebie również pod względem kulturowym. Ludzie pytają nas, jak to jest, być teraz częścią Automattica, czy to jest coś, co już znamy, czy coś nowego. Ja czuję się tak, jakbym był u siebie w domu. Pod każdym względem. Nawet teraz dosłownie jestem w domu, ale to już osobna historia. Ale jeśli chodzi o odczucia po przyłączeniu się: czujesz, że to jest to ta sama firma, jesteśmy jedną firmą, jakbyśmy byli w jednym pokoju. I jesteśmy bardzo z tego zadowoleni.

Jeśli chodzi o szanse dla nas oraz powody, dla których to się stało, to są to: dalszy rozwój tego, co już mamy, dalszy rozwój w społeczności i eksperymentowanie w nowej przestrzeni możliwości. Chcemy rozwijać się i rozbudowywać WooCommerce tak bardzo, jak tylko jest to możliwe.”

Kiedy padło kolejne pytanie – czy WooThemes rozważali połączenie się z innymi firmami – mikrofon przejęła Catherine i powiedziała:

„Rzeczywiście prowadziliśmy rozmowy z innymi kandydatami, ale od początku, tak jak już wspomniałam, Matt [Mullenweg] widział potencjał w WooCommerce. Choćby taki powód jak to, że firma odniosła spektakularny sukces: siedem i pół miliona pobrań, ponad milion instalacji i WooCommerce pobija Magneto jeśli chodzi o popularność na rynku e-commerce (…).

Jest jeszcze tyle małych i średnich przedsiębiorstw, które są wciąż jeszcze nieobecne online i sądzę, że wiele z tych firm chciałoby sprzedawać swoje produkty w sieci. Myślę, że to ogromne pole możliwości i okazja, abyśmy pomogli WooCommerce’owi rosnąć w siłę.

Również po naszej stronie, w Automattic, dużo użytkowników pytało o większe możliwości w zakresie e-commerce. Na wordpress.com już coś tam w tym zakresie mamy, ale bez porównania z tym, co oferuje WooCommerce. Tak więc na horyzoncie pojawia się perspektywa dodania do wordpress.com tych wszystkie możliwości, co ma WooCommerce.”

Następnie Catherine potwierdziła to, co wcześniej powiedział już Matty. WooThemes był dla nich idealnym dopasowanie nie tylko z perspektywy produktu, ale również pod względem kulturowym. Obie firmy są rozsiane po całym świecie, obie są bardzo aktywne w społeczności WordPressa.

Największe wyzwanie na najbliższy rok

Kolejne pytanie dotyczyło największego wyzwania na rok kolejny oraz na najbliższe lata. Catherine odpowiedziała:

„Jeśli chodzi o nadchodzący rok największe wyzwanie dla nas to udana integracja. Zwykle firmy, które się łączą, stają przed wyzwaniem, aby tego rodzaju fuzja poszła gładko. Teraz chcemy skupić na tym, aby nasza integracja poszła tak gładko i łatwo, jak to tylko możliwe, tak abyśmy mogli kontynuować to, co robiliśmy dotychczas z tą różnicą, że teraz robimy to razem.”

Catrine dodała, że zależy im również na tym, aby pomiędzy pracownikami obu firm były dobre relacje. Powiedziała, że nastąpią, a właściwie już to ma miejsce, rotacje między pracownikami obu tych firm.

Ważne jest, żeby pracownicy WooThemes rozumieli zarówno produkty z wordpress.com, jak i samych użytkowników i ich specyficzne problemy, na które ci napotykają, kiedy zwracają się do supportu na wordpress.com.

komentowała Catherine.

Miejsce mają również rotacje w drugą stronę: ludzie z Auttomattic będą przechodzić do Woo. Dotyczy to zarówno programistów jak i „happyness engineers”, jak w Automattic zwykło się określać supportowców.

Następnie Matty z WooThemes potwierdził, że rzeczywiście integracja to wyzwanie numer jeden:

Trzeba się upewnić, że każdy dostaje odpowiedzi na zadawane pytania, że każdy czuje się jak u siebie, że każdy jest zadowolony.

A jeśli chodzi o aspekt samych możliwości, Matt powiedział, że największe możliwości widzi w badaniu przestrzeni SaaS, zrozumieniu na czym będzie polegać integracja WooCommerce’a z wordpress.com . Czy to coś, czemu fizycznie będą w stanie podołać. A jeśli nie, to jakie inne opcje im pozostają w przestrzeni SaaS.

Jakich konkretnie zmian możemy się spodziewać?

Kolejne pytanie dotyczyło o zmiany, które mają nastąpić. Catherine odpowiedziała:

„Oprócz wdrożenia WooCommerce na wordpress.com, o którym wspomniał Matty, nie planujemy nic innego, będziemy prowadzić biznes jak dotychczas. Żadnych zmian w modelu sprzedażowym, żadnych zmian w modelu biznesowym, nie będziemy robić żadnych dramatycznych posunięć.(…) Nie chcemy rozpraszać zespołu, żeby mógł pracować nad tym, co jest istotne i żeby integracja szła gładko.”

Matty dodał, że będą szukać małych rzeczy, które mają dużą siłę rażenia.

Brent poruszył kwestię interesującą jednego z uczestników grupy spotkań WooCommersowych, który martwi się o przyszłośc Storefrontu – potężnego darmowego motywu, autorstwa WooThemes posiadającego wsparcie dla WooCommerce.

W odpowiedzi Mattiego można było usłyszeć, że na pewno wszystko teraz będzie łatwiejsze.

„Wszystko co już jest proste, stanie się jeszcze prostsze, a co nie jest, będzie.”

Matty Dodał, że to uproszczone podsumowanie tego w jaki sposób postrzegają rozwój produktu.

Czy integracja pomoże zbliżyć się do magicznej liczby 51%?

Obecnie WordPress ma 23% udziału w rynku www, co oznacza, że 23% stron spośród wszystkich stron internetowych na całym świecie używa WordPressa jako systemu CMS. Nie od dziś wiadomo, że w planach Automattica jest przekroczenie magicznej liczby 51%, co oznaczało by, że większość stron w sieci używa WordPressa.

Kolejne pytanie, które padło od Beki dotyczyło właśnie tych 51%. Beka zapytała, w jaki sposób integracja WooThemes i Automattic wpłynie na przybliżenie się do tej liczby 51.

Matty odpowiedział:

Mamy dwa główne cele: osiągniecie 51% oraz globalizacja, wiążąca się z uproszczeniem procesu internacjonalizacji. Jeśli oglądaliście sesję „Pytania i odpowiedzi do Matta na WordCamp Europe”, to była tam mowa o tym, aby repozytorium motywów i wtyczek było dostępne w dowolnym języku, języku osoby która z niego korzysta.”

Matty wytłumaczył, że jeśli chcemy wspólnie dotrzeć z WordPressem do jak największej liczby użytkowników, internacjonalizacja jest idealnym sposobem, żeby się do tego przybliżyć. Podkreślał, że jest wielu użytkowników, którzy nie mówią po angielsku i trzeba się się na nich otworzyć.

W jaki sposób przyłączenie się do Automattica przyczyni się do rozwoju WooCommerce

Beka zapytała, jak WooThemes może się skorzystać na przyłączeniu się do Automattic.

W odpowiedzi Matty wymienił trzy główne obszary:

  • Zasoby – wprowadzenie developerów Automattica do Woo i w drugą stronę.
  • Poznanie obszarów, w których Woo jeszcze nie mam tyle doświadczenia, co Automattic. Dla przykładu WooThemes nigdy nie używali rozwiązań typu SaaS, niewiele wiedzą na temat wymagań hostingowych i bezpieczeństwa z tym związanych, a Automattic ma ogromne doświadczenie na tym polu.
  • I kluczowy problem: instalacja. Matty przyznał, że dla wielu ludzi instalacja i konfiguracja wtyczki jest trudną sprawą.

Dlatego Matty tak bardzo cieszy się na wspólną pracę ludzi z Woo i Automattica.

Następnie Brent zapytał Catherine, w jaki sposób Automattic pomoże utrzymać WooCommercowi tak wysoką pozycję?

Cathrine odpowiedziała, że będą inwestować zasoby w Woo. Już w tej chwili przenoszą developerów i supportowców i robią wszystko, żeby WooCommerce był w pełni wyposażony, żeby odnieść sukces, żeby ludzie z Woo mieli dostęp do wszystkiego, co ma Automattic. Obecnie Automattic kładzie duży nacisk, aby uważnie wsłuchiwać się, czego potrzebują ludzie z Woo. Chcą poznać wzajemne cele i wizje oraz wzajemnie pomagać je osiągnać. Cathrine tak spuentowała ten wątek:

„Nasz główny cel: chcemy upewnić się, że WooCommerce może nadal rozwijać się z takim powodzeniem, jak miało to miejsce dotychczas i chcemy zwiększyć ten rozwój, tak bardzo jak to tylko możliwe. Dlatego będziemy będziemy zatrudniać ludzi, żeby załoga Woo miała wszystkie potrzebne ku temu zasoby.”

Pytania od publiczności

Zanim Brent zadał pierwsze pytanie od publiczności Catherine poprosiła o mikrofon i odpowiedziała na pytanie, które zadają jej osobiście użytkownicy WooCommerce, a mianowicie, czy Automattic planuje usunąć coś z już istniejących zasobów WooCommerce i motywów stworzonych przez WooThemes. Cathrine zdecydowanie powiedziała, że nie.

Oto inne pytania od publiczności:

1. Co z brandingiem. Czy WooCommerce pozostanie niezależną marką?
Catherine odpowiedziała, że plan jest taki, aby pozostawić WooThemes oraz WooCommerce jako marki własne, jak to miało miejsce do tej pory. Dodała, że czasami rzeczywiście użytkownicy gubią się, czy to bardziej WooCommerce czy WooThemes, ale jeśli załoga Woo sama będzie chciała wprowadzić jakieś zmiany w tym zakresie, to mają zielone światło. Dodała na koniec, że osobiście nie sądzi, żeby tutaj cokolwiek się zmieniło w najbliższej przyszłości.

Na kolejne pytania miał już odpowiadać sam Matty, gdyż Cathrine musiała biec na kolejne spotkanie. Zanim jednak mikrofon przejęła widownia zgromadzona w sali, Beka zadała Mattiemu jeszcze jedno pytanie od siebie:

2. Co oznacza wejście z WooCommercem na wordpress.com dla użytkowników WordPressa w wydaniu self-hosted? Szczególnie w kontekście planów udostępniania WooCommerce w modelu SaaS? Czy Automattic nadal zamierza rozwijać WooCommerce w wersji na „tradycyjnego” WordPressa?

„Oczywiście, oczywiście.” Odpowiedział zdecydowanie Matty. Matty wyjaśnił, że wszelkiego rodzaju dyskusje na temat dostosowania WooCommerce do modelu SaaS to plany długofalowe i tego typu przejście nie nastąpi z dnia na dzień, tak że nagle wszystko się zmieni. Dodał, że WooCommerce urósł w siłę dla WordPressa w wydaniu self-hosted i należy to uszanować. Zapewnił, że zdecydowanie będą dbać o rozwój WooCommerce w tym obszarze.

3. Czy motywy WooThemes też będą wciągnięte do wordpress.com?

W odpowiedzi usłyszeliśmy, że dotychczas w Woo mieli zespół odpowiedzialny za rozwój motywu Stornefront, Canvas i innych ich motywów i że ten zespół jako pierwszy zostanie wdrożony w struktury Automattica. Zostanie nazwany „Zespołem X”, czyli nie będzie to ani „Zespół Woo” ani „Zespoł WooThemes”, lecz właśnie „Zespoł X”, gdyż „x” oznacza „crossover” – skrzyżowanie/krzyżówka, a tego rodzaju krzyżówka ma właśnie miejsce.

Matty wyjaśnił, że to motywy WooThemes wzmocniły markę WooCommerce i dlatego zamierzają się tego trzymać, oczywiście wraz z równoległym rozwojem samego WooCommerce’a.

A zatem planują rozwijać Stornefront jak tylko się da, ale również i motywy z wordpress.com. Chcą zobaczyć, w jaki sposób twórcy motywów z Automattic mogą im pomóc w rozwoju Storefrontu, a w jaki sposób oni mogą pomóc projektantom z wordpress.com.

4. Gdybyś miał szklaną kulę i mógłbyś ujrzeć w niej przyszłość za półtora roku, to co by to było? Jako rezultat Waszego połączenia się.

Pierwsze, co Mattiemu przyszło do głowy, gdy padło to pytanie, to załoga pracująca nad fascynującymi rzeczami, ale zaraz dodał, że to już się teraz dzieje. Powiedział, że każdy jest bardzo podekscytowany tym połączeniem firm i wszyscy pracują z pasją. A co będzie za 10 lat? Z odpowiedzią na to pytanie Matty miał już więcej problemów, powiedział, że naprawdę ciężko to przewidzieć. Jest tyle możliwości i tak ogromna przestrzeń do zagospodarowania.

5. O ile ten kontrakt się utrzyma, jak długo management WooThemes będzie musiał pozostać na pokładzie?
To przewrotne pytanie zostało przywitane salwą śmiechu, nawet sam Brent, moderator spotkania śmiał się zanim powtórzył je do komputera, aby mógł je wyraźnie usłyszeć Matty. Matty natomiast odpowiedział poważnie, że załoga Woo nigdzie się nie wybiera i naprawdę są mocno podekscytowani współpracą.

6. W jaki sposób chcą wykorzystać wspominany już proces lokalizacji a jak internacjonalizacji, żeby otwierać się z WooCommerce i WordPressem na nowe rynki?

Matty odpowiedział, że dla niego te dwa określenia są zamienne. Lokalizacja bardziej skupia się na produkcie, internacjonalizacja, jak podkreślił, przynajmniej dla niego, oznacza bardziej otwarcie się na nowe rynki. Czyli lokalizacja oznacza: przetłumaczmy produkt na tak wiele języków, jak tylko się da i w ten sposób otwórzmy się na internacjonalizację i zrozumienie, jak działają te inne rynki. A więc najpierw musimy przetłumaczyć sam produkt, a dopiero potem badać nowe rynki, czyli rozpoznawać, co jeszcze potrzebujemy do działania produktu na danym rynku.

A zatem główny cel – puentował Matty – to przetłumaczyć produkt, bo jeśli ktoś nie rozumie produktu, nie może wejść w niego – drzwi są dla takich ludzi zamknięte, więc trzeba zacząć od otwarcia tych drzwi.

Notka od redaktora

Wzięłam sobie do serca to ostatnie przesłanie o otwarciu drzwi do WordPressa dla ludzi nie mówiących po angielsku i stąd streszczenie nagrania po polsku. Tego rodzaju wpis popełniłam na tym blogu po raz pierwszy. Jeśli uważasz, że tego typu akcje mają sens, daj znać w komentarzu, będę mieć motywację, żeby od czasu do czasu streścić coś jeszcze z anglojęzycznych nagrań na wordpress.tv.

A wszystkich zainteresowanych pełną wersją nagrania w oryginale zachęcam do obejrzenia filmiku.

Pełna wersja nagrania po angielsku

17 thoughts on “Spotkanie z WooMattic kilka tygodniu po przejęciu WooThemes przez Automattic”

  1. Dzięki, świetny pomysł na zredagowanie tej rozmowy.

    Myślę, że Matt podjął bardzo słuszną decyzję. WooCommerce jako SaaS najprawdopodobniej będzie w stanie namieszać na rynku e-commerce tak samo jak wcześniej namieszało pojawienie się samego WooCommerce.

    1. Jestem bardzo ciekawa, czy tak się właśnie stanie. Zgadzam się z tym, że „namieszali” sporo w swoim czasie, ale właśnie to był też dobry moment w wypełnienie luki, która wtedy istniała. Czy dzisiaj usługi typu wordpress.com też wypełniają jakąś lukę czy są po prostu rozwiązaniem jednym z wielu. Dzięki za komentarz i miłe słówko.

  2. „Obecnie WordPress ma 23% udziału w rynku www, co oznacza, że 23% stron spośród wszystkich stron internetowych na całym świecie używa WordPressa jako systemu CMS.”

    To marketingowe kłamstwo ze strony Automattic 😉 WordPress ma ~25% udziałów wśród 10 milionów największych stron w Internecie (i o tym fakcie już prawie nikt nie wspomina ekscytując się tym rezultatem). Zatem to wcale nie znaczy, że WordPressa używa prawie ćwierć internetu 🙂 Realnie patrząc WordPress wspiera jakieś 6-8% całego internetu.

  3. Cytując za: http://w3techs.com/technologies

    „We include only the top 10 million websites (top 1 million before June 2013) in the statistics in order to limit the impact of domain spammers. We use website popularity rankings provided by Alexa (an Amazon.com company) using a 3 months average ranking. Alexa rankings are sometimes considered inaccurate for measuring website traffic, but we find that they serve our purpose of providing a representative sample of established sites very well.”

  4. Witam,
    wiem, że nie pisze w dobrym miejscu, ale nie wiedziałam pod którym postem mam napisać.
    Jestem laikiem jeśli chodzi o wordpressa, dostałam zadanie aby stworzyć stronę internetową(jako tako zrobiłam) i musze do niej :
    a) zaimplementowana niestandardowa wyszukiwarka z
    wykorzystaniem Java Script/ PHP
    b) zastosowanie zaawansowanych funkcji css / javascript.
    Czy mogę prosic o pomoc?
    Pozdrawiam 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Webfaces Agnieszka Bury, ul. Rymarska 42/3, 53-206 Wrocław NIP: 9111769381, REGON: 021997379, moich danych osobowych w celu dodania komentarza na blogu webfaces.pl w zgodzie i według zasad określonych w Polityce prywatności.