7 zasad które pomogą ci przygotować dobrą prezentację z WordPressa – case study

Jak przygotować dobrą prezentację z WordPressaByłam kiedyś na – wydawałoby się – świetnej prezentacji na WordCamp Europe. Piękne slajdy, przystojny prowadzący, opowiadał dynamicznie i wiedział, o czym mówi. Mimo wszystko po prezentacji wyszłam jakaś taka “niedopieszczona”. Niby do niczego nie można się było przyczepić, a jednak zabrakło tego “czegoś”.

Zapytałam kumpelę: Jak ci się podobało? A ona odpowiedziała, używając tylko dwóch słów. I w tych dwóch słowach uchwyciła to, czego brakowało w tej prezentacji.

Co to były za słowa i dlaczego ten aspekt jest sednem każdej prezentacji WordPressowej? Czytaj dalej.

Prezentacje z WordPressa są specyficzne

Na spotkania WordPressowe przychodzą ludzie głodni konkretnej wiedzy, kórych nie zadowolisz cukierkowym marketingiem z serii “Jak robić strony na WordPressie dobrze, szybko i tanio”.

WordPressowcy chcą wiedzieć, co w praktyce oznacza zrobienie dobrej strony na WordPressie. I po czym technicznie odróżnisz dobrą stronę od słabej.

Jak zatem przygotować się do prezentacji WordPressowej?

Poniżej 7 zasad, które pomagają mi samej. A że właśnie przygotowuję się do prezentacji na WordUp w Katowicach (15 lutego 2018), więc będzie to konkretne case study.

Zasada #1 – wybierz temat, na którym się znasz

Dlaczego to ważne:

  • Dajesz słuchaczom wartość eksperta w dziedzinie. Będziesz wiarygodny.
  • Będziesz się czuć swobodnie. Nie będziesz się stresować pytaniami.
  • Łatwo znajdziesz ciekawe przykłady wynikające z twojej praktyki.

Przykład
Mój temat na nadchodzący WordUp to:

7 najczęściej popełnianych błędów przy tworzeniu wielojęzycznych stron na WordPressie.

Dlaczego to temat, na którym się znam?

Żeby odpowiedzieć sobie na to pytanie, wypisuję sobie co najmniej 5 przekonywujących powodów:

Dlaczego czuję się mocna w temacie
Dlaczego czuję się mocna w temacie

Dlaczego wypisanie takich powodów pomaga?

  • Pozwala zweryfikować, czy oby na pewno jesteś ekspertem w temacie.
  • Zwiększy twoje poczucie pewności siebie.
  • Nasuną ci się fajne pomysły na treść prezentacji wynikające z prawdziwych doświadczeń.

Zasada #2 – wybierz temat, który jest ciekawy dla twoich słuchaczy

Możesz być największym ekspertem świata w danej dziedzinie, ale jeśli dany temat pasjonuje tylko ciebie i wąskie grono wśród potencjalnej publiczności, to schowaj ambicje do kieszeni i znajdź inny.

Ta część przygotowań jest o wiele trudniejsza, bo dobrze by było, aby dowiedzieć się zawczasu:

  • Kim są twoi słuchacze?
  • Jakie są ich oczekiwania?

Przykład
Ja mieszkam we Wrocławiu i już mniej więcej wiem, jacy ludzie przychodzą na wrocławskie spotkania WordPressowe. Ale w Katowicach na WordUpie będę po raz pierwszy.

Zahaczyłam więc właśnie na Facebooku organizatorkę spotkania (Kasia mam nadzieję, że mi wybaczysz tę wklejkę z priva):

Kto przychodzi na WordUpy w Katowicach
Kto przychodzi na WordUpy w Katowicach

I rozmowa ta potwierdziła znaną już regułę:

Rzadko się zdarza, aby twoja widownia reprezentowała ten sam poziom wiedzy, doświadczeń i oczekiwań.

Jednak, co już teraz wiem na pewno, to to, że moja prezentacja nie może być zbyt prosta, kierowana do blogerów, lecz do osób budujących strony na WordPressie samodzielnie.

Jak zatem znaleźć dobry temat pod publiczność?

Mi pomaga wypisanie kilku powodów, dlaczego uważam, że dany temat jest dobry, np.:

Dlaczego moja prezentacja zainteresuje słuchaczy
Dlaczego moja prezentacja zainteresuje słuchaczy

Przeczytaj tę listę z punktu widzenia osoby zaawansowanej, a potem jeszcze raz z punktu widzenia osoby początkującej. Czy obie te grupy znajdą tam coś dla siebie? Jeśli tak, świetnie.Jest szansa, że nikt nie zaśnie lub wyjdzie w trakcie.

Zasada #3 – ustal cel prezentacji

Po co w ogóle robisz tę prezentację?
Jaki częsty problem chcesz rozwiązać swoją prezentacją?

Czyli jaki jest twój cel główny?

Są prezentacje, które mają na celu zainspirować publiczność. Ale publiczność WordPressowa jest specyficzna. WordPressowcy bardziej niż inspiracji potrzebują konkretów. Dlatego postaraj się, aby twój cel był nastawiony bardziej na przekazanie wiedzy merytorycznej, a nie tylko wywołanie emocji.

Przykład

Cel prezentacji - przykład
Cel prezentacji – przykład

Ustalając cel pamiętaj, że prezentacja udana, to zorientowana na potrzeby słuchaczy, a nie na twoje cele osobiste.

Jak Ty swoim słuchaczom dasz coś wartościowego, coś czego, oni chcą, to oni kupią ciebie niejako przy okazji.

Zasada #4 – przygotuj plan prezentacji

Wypisz w punktach, o czym będzie twoja prezentacja. Taki jakby spis treści.
Dlaczego to jest ważne.

Pozwoli to utrzymać twoją prezentację “w kupie”, czyli na temat.
A jak się nie zmieścisz w czasie, to rzut oka wystarczy, żeby wiedzieć, który punkt wyrzucić.

Przykład

Plan mojej prezentacji
Plan mojej prezentacji

Zasada #5 – rozwiń każdy z punktów, jakbyś opowiadał „przy piwie”

Opowiedz prezentację jak przy piwie
Opowiedz prezentację jak przy piwie

Dlaczego dobrze jest sobie opowiedzieć każdy z punktów, tak jakbyś opowiadał to kumplowi przy piwie?

  • Społeczność WordPressowa jest naprawdę wyjątkowa, tu nie ma miejsca dla korporacyjnych sztywników.
  • Przy piwie nie opowiada się nudnych rzeczy. A ludzie lubią prawdziwe historie.
  • Przy piwie jesteś skłonny powiedzieć więcej niż zwykle, wyjawić kilka sekretów. I o to też chodzi w dobrej prezentacji
  • Przy piwie w naturalny sposób angażujesz słuchacza, pytaniami typu “No i zgadnij co on mi na to odpowiedział? No i jak myślisz, co ona wtedy mi odpaliła?”
  • Jak zabraknie prądu czy padnie rzutnik, to sobie poradzisz. Bo Ty skupiasz się na przekazaniu konkretnych wiadomości, a nie pokazaniu efekciarskich slajdów.

Przykład

Tak mógłby wyglądać temat duplicate content w stronach wielojęzycznych opowiedziany przy piwie:

Fragment prezentacji o duplicate content na stronach wielojęzycznych opowiedziany przy piwie
Fragment prezentacji o duplicate content na stronach wielojęzycznych opowiedziany przy piwie

Ta sama treść podana formalnie:
Używaj hreflang i canonical tagów dla stron regionalnych.

Jest różnica? No jest…

Zasada #6 – Upewnij się, że jest mięcho

Wyobraź sobie, że przy tym waszym stoliku z piwem siedzi jakieś nieproszone gumowe ucho co to chce się podstępem zdobyć jakąś wiedzę.

I że jak on podsłucha coś wartościowego, to wyjdzie z tej knajpy zacierając rączki, że było warto nadstawiać ucha.

Więc co to miałby by być w twojej prezentacji, żeby go uszczęśliwić?

Twoja prezentacja musi mieć tzw. “mięcho”.

Co to jest mięcho w prezentacji?

Wtedy na WordCamp Europe, gdy po tej wspomnianej we wstępie prezentacji wyszłam nieco zawiedziona i zagadałam kumpelę o jej wrażenia, usłyszałam w odpowiedzi “Zabrakło mięcha”.

I już wiedziałam, czym był ten brakujący puzzel.

Wtedy zrozumiałam też, że mięcho to absolutna podstawa każdej prezentacji WordPressowej.

Mięcho = merytoryczny konkret

Co będzie mięchem w twojej prezentacji?

W przygotowaniu mięsistej treści pomaga odpowiedzenie sobie na pytanie:

Co twój słuchacz będzie wiedzieć po zakończeniu prezentacji, jakich umiejętności nabędzie.

Przykład

Co byś chciał nauczyć swoich słuchaczy swoją prezentacją?
Co byś chciał nauczyć swoich słuchaczy swoją prezentacją?

Zasada #7 – Sprawdź, czy osiągnąłeś cel

Gdy już skończysz się przygotowywać:

  • Zerknij raz jeszcze na swój spis treści i cel.
  • Odpowiedz sobie na pytanie, czy treść, którą chcesz przekazać wspiera twój cel.
  • I wypisz “take aways”, czyli najważniejsze rzeczy do zapamiętania.

Jakie mogłyby być “Take aways” z mojej prezentacji, czyli rzeczy, które “wyniosą” ze sobą moi słuchacze?

Nie będę zdradzać wszystkiego, ale na pewno chciałabym, aby słuchacze mogli sobie powiedzieć:

Już rozumiem, dlaczego nie potrzebuję automatycznych przekierowań według lokalizacji użytkownika, ale za to bardzo potrzebuję przełącznik językowy na każdej podstronie.

Co tobie pomaga w przygotowaniu się do prezentacji?

A jeśli nie występujesz jako prelegent, to co lubisz w prezentacjach o WordPressie z punktu widzenia słuchacza?

7 myśli do „7 zasad które pomogą ci przygotować dobrą prezentację z WordPressa – case study”

    1. Dokładnie. Ale dobrą merytoryczną prezentację, która jednocześnie angażuje uwagę publiczności wcale nie tak prosto poprowadzić. Często jest tak, że ci co mają wiedzę merytoryczną nie zawsze są dobrymi mówcami, więc żeby żeby całość zakończyła się sukcesem, trzeba by zapodać jeszcze drugi zestaw reguł: co zrobić, żeby na scenie nie schrzanić dobrze przygotowanej merytorycznie prezentacji.

      Jak po latach znalazłam swoją pierwszą prezentację WordPressową (była zdaje się o błędach popełnianych przez blogerów używających WordPressa), to ona merytorycznie była dobra. Ale pamiętam, że ją opowiadałam, jak mała wystraszona dziewczynka, nienaturalnym głosem i chyba nie zrobiłam dobrego wrażenia…

      Dzięki za komentarz.

  1. No więc, po takim tekście, to już mogę spokojnie wsiąść w samochód i pojechać na nasz katowicki WordUp 🙂

    Właściwie, w rozmowie z Kasią i Basią temat wielojęzykowości sam wywołałem więc ciekaw jestem tego „mięsa” 😉

    Do zobaczenia.

    1. Hej Jacek. Twój komentarz wylądował w spamie (nie mam pojęcia dlaczego) i dlatego tak późno odpowiadam. Byłeś na spotkaniu? Gdzie siedziałeś? Podobało Ci się?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Webfaces Agnieszka Bury, ul. Rymarska 42/3, 53-206 Wrocław NIP: 9111769381, REGON: 021997379, moich danych osobowych w celu dodania komentarza na blogu webfaces.pl. (Sorry, takie są wymogi RODO, więcej informacji w Polityce prywatności).